|
Agresja, zgodnie z definicją J. Ranschburga (1980, s. 77), to: „każde zamierzone działanie w formie otwartej lub symbolicznej, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty czy bólu”. Jeśli uczeń doświadcza uczucia bezradności, niepokoju, porzucenia uczuciowego, niezaspokojenia ważnych dla niego potrzeb, negatywnej oceny jego osoby i osiągnięć, wówczas będzie skłonne do naśladowania negatywnych wzorców zachowania z jakimi się styka. Wzorce te to agresywne zachowania rodziców, sąsiadów, kolegów, a przede wszystkim media: telewizja, media społecznościowe, gry komputerowe, prasa.
Wychodząc naprzeciw tym problemom zorganizowaliśmy dla uczniów klas VII i VIII warsztaty "Psychoprofilaktyka agresji i przemocy", które odbyły się 20 i 28 marca oraz 3 kwietnia br. Poprowadziła je pani Agnieszka Widomska, psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Wyrzysku.
Celem zajęć było eliminowanie aktów agresji fizycznej i psychicznej wśród uczniów oraz uświadomienie zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy.
Zajęcia umożliwiły uczniom szersze zaznajomienie się z problemem agresji w szkole: czym jest, jakie są jej przejawy oraz czym różni się agresja fizyczna od psychicznej. Program miał również na celu rozwijanie w uczniach empatii i współczucia dla osób dotkniętych przemocą.

Aniceta Banaszak
|